Raad voor de Reclame publiceert aanbevelingen in kader van Covid-19
6 april 2020
De Jury voor Ethische Praktijken, JEP, onderzoekt of reclameboodschappen conform de regels van de reclame-ethiek zijn. Zo moet een reclameboodschap zich steeds houden aan de regels van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel, de ICC-Code, meer bepaald maatschappelijke verantwoordelijkheid, eerlijkheid en waarachtigheid. Is dit niet het geval, kan de JEP oordelen dat de reclamecampagne dient te worden stopgezet.
Door de problematiek van Covid-19 werden er bij de JEP meer vragen en klachten ingediend met betrekking tot enerzijds reclames die niet conform de huidige overheidsmaatregelen zijn (bv. er wordt opgeroepen om langs te komen in de winkel) en anderzijds voor reclames die verwijzen naar het versterken van het immuunsysteem.
De Raad voor de Reclame heeft dan ook aan zijn leden gevraagd om voorzichtig en tactvol om te gaan met hun communicatieboodschappen.
Daarnaast heeft de Raad voor de Reclame een aantal specifieke aanbevelingen gepubliceerd waaraan reclame in deze coronacrisis moet voldoen:
- Vermijd niet-relevante verwijzingen naar de coronacrisis in uw nieuwe reclameboodschappen en draag er zorg voor dat deze geen gedrag in scène zetten dat afbreuk doet aan de door de overheid opgelegde voorzorgsmaatregelen.;
- Besteed bij het verderzetten van uw reeds eerder geplande campagnes of bij het opnieuw inzetten van bestaand reclamemateriaal extra aandacht aan de gewijzigde omstandigheden. Een campagne die in normale omstandigheden geen enkel probleem zou hebben gevormd, kan nu immers ongepast overkomen bij het publiek;
- Speel op geen enkele wijze in op de angstgevoelens die heersen bij het publiek;
- Maak geen expliciete of impliciete claims over de werkzaamheid van uw product specifiek met betrekking tot het voorkomen van besmetting met het coronavirus of het bestrijden van Covid-19.