Hoorzittingen VRT in Commissie Media: DPG Media, Mediahuis e.a. aan het woord
14 februari 2020
In de Commissie van Media vinden er momenteel hoorzittingen over de nieuwe beheersovereenkomst van de VRT plaats. Op de hoorzitting van 13 februari 2020 werden DPG Media, Mediahuis, Telenet, WE MEDIA, Media.21, Fonds Pascal Decroos en de Vlaamse Verenging van Journalisten uitgenodigd om hun standpunten kenbaar te maken.
DPG Media erkent het belang van de VRT in het ecosysteem. De openbare omroep moet sterk en slagvaardig zijn, marktversterkend optreden en respect tonen voor andere spelers. De kerntaak van de VRT is radio en televisie, wat kan worden aangevuld met sociale media. Nieuws en duiding is geen kerntaak van de VRT met als gevolg dat de nieuwswebsite vrtnws.be tekst en grafiek enkel ter ondersteuning zou mogen gebruiken. De beheersovereenkomst moet hierover specifieker en transparanter zijn. Qua financiering pleit DPG Media voor een adequate correlatie tussen de advertentiemarkt in z’n geheel en het plafond van reclame-inkomsten van de openbare omroep. Om ervoor de zorgen dat niet alle reclame-inkomsten naar de grote internationale spelers gaan, zoals Google, Apple, Facebook en Amazon, moet er tussen alle spelers samengewerkt worden.
Mediahuis is van oordeel dat de VRT een grotere creativiteit moet hanteren. De nieuwe beheersovereenkomst is de perfecte startbasis om een volledig nieuw kader te ontwikkelen met een scherpe publieke opdracht. Het beleid moet de voorwaarden creëren waarin de VRT vrij en onafhankelijk kan opereren. De openbare oproep is niet het centrum van het medialandschap, maar een onderdeel ervan. De digitale rol van de VRT bestaat vooral uit het creëren van een totaalaanbod van radio en televisie wat op de digitale kanalen kan worden voorgezet. Er moet geen kopie gemaakt worden van nieuwssites, aangezien deze al veelvuldig aanwezig zijn bij de private media. De VRT kan wel doorverwijzen naar private nieuwsmedia. Concreet zou er een herdefinitie moeten komen van wat de VRT digitaal kan, beginnend bij het audiovisuele en rekening houdend met de noden van de kijker.
Ook Telenet streeft naar een slagvaardige en sterke VRT die focust op zijn kernopdracht. Het medialandschap kan enkel slagen indien er verenigbaarheid is tussen de verschillende spelers. Daarnaast treedt ze Mediahuis bij door te zeggen dat de VRT niet het centrum van het medialandschap mag zijn, maar een onderdeel ervan.
We MEDIA is van oordeel dat de private spelers geen digitaal model kunnen ontwikkelen als de VRT online een dominante positie aanneemt door massaal content te produceren en deze gratis aan te bieden. De VRT moet online aanwezig zijn, maar moet zich focussen op het audiovisuele waarbij ze beperkt gratis digitale content mogen aanbieden. De VRT zou de promotor moeten zijn van de private media.
Media21 streeft voor pluriformiteit van de VRT. Zij ziet de informatietaak van de openbare omroep ruimer dan vroeger, aangezien de VRT relevant moet blijven. De VRT heeft dan wel zijn eigen missie maar mag geen afzonderlijk deel in het medialandschap zijn.
Fonds Pascal Decroos pleit voor een niet-gemengde financiering zonder advertentie-inkomsten. De openbare omroep moet er zijn waar de markt tekortschiet en kan dit niet als zij zelf een deel van de reclamemarkt inpalmt. De VRT moet zijn democratische taak vervullen, zowel op vlak van radio, tv als online.
De VVJ vindt dat de VRT onafhankelijk moet zijn, maar dat daar waakzaam mee omgegaan moet worden. Hoewel de VVJ zich niet expliciet uitspreekt over de problematiek van longreads op vrtnws.be, stelt ze dat journalisten hun job moeten kunnen doen en dat het inperken van tekst daar niet toe bijdraagt.